Reklama

Panel dyskusyjny

Zmienne świadectwo niezmiennej tradycji

25 marca, w Uroczystość Zwiastowania Pańskiego w WSD w Paradyżu odbył się kolejny już, zorganizowany przez działające w seminarium Koło Liturgiczne, panel dyskusyjny. Tym razem poświęcony był nowemu Ogólnemu Wprowadzeniu do Mszału Rzymskiego. Temat panelu brzmiał: „Zmienne świadectwo niezmiennej tradycji”. Panel poprowadził dk. Adrian Put.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Postawiona teza panelu: „Zmienne świadectwo niezmiennej tradycji” wydawała się trochę kontrowersyjna. Zmienne świadectwo... - przecież liturgia jest jedna, choć - jak można zauważyć - różnorodna.
Zaproszeni prelegenci: ks. dr Andrzej Draguła (wykładowca homiletyki); ks. dr Piotr Kubiak (wykładowca prawa kanonicznego); ks. dr Andrzej Sapieha (wykładowca teologii pastoralnej); ks. dr Zbigniew Kobus (wykładowca liturgiki) próbowali odpowiedzieć - w ramach swoich kompetencji - na postawioną tezę panelu, a także na pytania skierowane przez profesorów i kleryków uczestniczących w dyskusji. Rozpoczęła się ona od pytania o genezę nowego Wprowadzenia. „Sporo czasu upłynęło od poprzedniego wydania Mszału Rzymskiego (1979) - mówił ks. Zbigniew Kobus - to przecież 23 lata”. W międzyczasie zostało wydanych także dużo dokumentów, m. in. nowy Kodeks Prawa Kanonicznego, który wprowadził istotne zmiany i unormował pewne kwestie; także instrukcja o współpracy świeckich z kapłanami; nowe księgi dotyczące sprawowania sakramentów i sakramentaliów. Według ks. A. Sapiehy są dwa powody powstania nowego Wprowadzenia. „Otóż mowa tu o tradycji i współczesności - mówił. - Zmienia się świat i sytuacja człowieka, zatem niezmienna wiara i istota musi w pewien sposób odpowiedzieć na zmieniającą się sytuację człowieka”. Ks. Piotr Kubiak dodał, że Kodeks Prawa Kanonicznego „prosi”, by pewne szczególne normy zostały określone przez Konferencje Episkopatów lub biskupów, co znalazło swój wyraz także we wprowadzeniu do Mszału. „Jako, że jestem homiletą - powiedział ks. Andrzej Draguła - to spoglądam na Eucharystię jako na zjawisko komunikacyjne. Zauważam pewien konflikt: z jednej strony misteryjność, a z drugiej dydaktyzm. Normy próbują pogodzić te dwa wymiary liturgii”.
Zaproszeni goście zastanawiali się nie tylko nad powstaniem nowego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego, ale poszli trochę dalej, szukając odpowiedzi na pytanie, jaka jest liturgia, czy nie jest w pewnym stopniu rygorystyczna, zwracając uwagę na szczegóły: postawy ciała, gesty? Do stwierdzenia tego nawiązał ks. Zbigniew Kobus. „Rodzi się więc pytanie, po co prawodawstwo liturgiczne - pytał ks. Kobus. - Patrząc na historię liturgii, można zaobserwować pewną formę legislacji”. Św. Augustyn pisze, „że zanim tekst zostanie przedstawiony zgromadzeniu to dobrze żebym go przejrzał”. Jest zatem potrzeba ciągłej normalizacji liturgii, by była poprawna.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

A Ty, którego ducha częściej słuchasz?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Mt 21, 28-32.

Wtorek, 16 grudnia. Dzień Powszedni.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Zapalono światła na choince na placu Świętego Piotra

2025-12-15 18:02

[ TEMATY ]

Watykan

Boże Narodzenie

Włodzimierz Rędzioch

W Watykanie zapalone zostały w poniedziałek światła na choince i odsłonięto stojącą obok szopkę. Świerk pochodzi z okolic Bolzano w Trydencie-Górnej Adydze na północy Włoch, a szopkę przygotowała diecezja Nocera Inferiore-Sarno w Kampanii na południu kraju.

25-metrowy świerk czerwony przywieziony został z Val d’Ultimo w prowincji Bolzano i waży 8 ton. W styczniu, gdy drzewo zostanie zabrane z placu, będzie wykorzystane zgodnie z zasadą troski o środowisko - zapewnili ofiarodawcy.
CZYTAJ DALEJ

Wiara na całe życie? Dlaczego Amerykanie zostają albo odchodzą od religii

2025-12-16 18:43

[ TEMATY ]

Kościół

wiara

Stany Zjednoczone

Ameryka

religie

Vaican Media

Większość Amerykanów, którzy zrywają z religią wyniesioną z domu, robi to bardzo wcześnie - zanim skończą 30 lat. Natomiast aż 84 proc. tych, którzy w dzieciństwie mieli pozytywne doświadczenia, pozostaje przy religii, w której zostali wychowani. Nowe badanie Pew Research Center pokazuje, co naprawdę stoi za tymi decyzjami – i dlaczego dla wielu wiara zostaje na całe życie.

Ponad połowa (56 proc.) dorosłych Amerykanów wciąż identyfikuje się z religią swojego dzieciństwa. Najczęściej dlatego, że wierzą w jej nauczanie – takie przekonanie deklaruje 64 proc. badanych. Dla podobnego odsetka – 61 proc. - religia „zaspokaja potrzeby duchowe” i „nadaje życiu sens” – 56 proc. Wspólnota, tradycja czy przyzwyczajenie są ważne, ale rzadziej kluczowe.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję