Reklama

Wiara

TEOLOG ODPOWIADA

Co to znaczy, że Serce Jezusa jest Przybytkiem Najwyższego?

Bóg zawsze pragnie być blisko człowieka. Dowodem tego pragnienia i największym wyrazem jego spełnienia jest Wcielenie Syna Bożego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jezus Chrystus, mieszkając między ludźmi, ukazuje całym sobą prawdziwą twarz niewidzialnego Boga Ojca. Jest to twarz pełna miłości. Jezus najdosadniej ukazał tę miłość, kiedy za grzesznego człowieka na krzyżu ofiarował swoje życie, kiedy z Jego Serca wypłynęły krew i woda – zdroje miłości Boga do człowieka.

Reklama

Serce Jezusa zostało nazwane Przybytkiem Najwyższego. Dlaczego właśnie serce, a nie np. głowa, która jest ośrodkiem rozumu, czy ręce, które okazywały miłość przez uczynki? Serce w znaczeniu duchowym, religijnym, a także kulturowym jest nie tylko organem, który pracuje, by w żyłach mogła płynąć krew. Papież Franciszek w encyklice Dilexit nos już na samym początku zadał pytanie: „Co rozumiemy, gdy mówimy «serce»?”. Ojciec Święty wyjaśnił i przypomniał zarazem, że już w klasycznej świeckiej grece termin ten oznaczał to, co jest najbardziej wewnętrzne w ludziach, zwierzętach i roślinach. Serce dla człowieka od dawnych czasów nie tylko było ośrodkiem służącym temu, co fizyczne, ale stanowiło też przestrzeń, w której rodziły się i wzrastały uczucia, pragnienia, ważne decyzje, szczerość. Takie spojrzenie na ludzkie serce widoczne jest również w Biblii: „Żywe jest (...) słowo Boże, skuteczne (...), zdolne osądzić pragnienia i myśli serca” (Hbr 4, 12). Gesty ludzkie jedynie odzwierciedlają serce i to, co w nim się dzieje. Rozum również może obrać jakikolwiek kierunek wytyczony właśnie przez serce. To nam pokazuje, że w rozwoju różnych aspektów życia ludzkiego niepomiernie ważna jest formacja serca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Skoro Jezus ukazuje miłość Boga przez słowa i czyny, to zdajemy sobie sprawę, że wypływają one z Jego Boskiego Serca. Sam Jezus powiedział o sobie: „(...) jestem cichy i pokornego serca” (Mt 11, 29). Poznając Jezusa na kartach Ewangelii, możemy wiele powiedzieć o Jego Sercu. Z tej biblijnej kontemplacji Jezusa wynikają wezwania, które wypowiadamy w Litanii do Najświętszego Serca Pana Jezusa. Ale nawet taka mnogość wezwań nie jest w stanie wyrazić w pełni, czym jest i jakie jest Serce Jezusa. Tego nie da się wypowiedzieć. Do serca trzeba przylgnąć, aby usłyszeć i poczuć rytm jego bicia, tak jak zrobił to Jan, uczeń Chrystusa, w Wieczerniku, kiedy siedział tuż przy Nim z głową przyłożoną do Serca swego Mistrza. Tak właśnie Jan wchodził w swoje kapłaństwo i przeżywał po raz pierwszy Mszę św.

Serce Jezusa zostało odkryte przez Kościół jako Przybytek Najwyższego. Jest to nawiązanie do pragnienia Boga, aby zamieszkać z ludźmi i być blisko nich. Zostało to opisane w Starym Testamencie, w Księdze Wyjścia. Chodzi o czas wędrówki narodu wybranego przez pustynię, kiedy to Bóg sam chciał, aby Izraelici przygotowali Namiot Przybytku. Pan zechciał zamieszkać w Namiocie Objawień. Sam namiot stwarza atmosferę tajemniczości. Owa przestrzeń skrywa blask chwały. Serce Jezusa staje się zatem namiotem, który skrywa blask Bożej chwały.

2025-06-17 15:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wiara a uczucia

W naszym życiu pojawiają się bardzo ważne pytania. Dotyczą one spraw codziennych, przeżywanych problemów, ale także przyszłości. Jako katolicy powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że wiara może dać odpowiedzi na wielkie wyzwania egzystencjalne ludzkiego życia. Czy autentyczna wiara ma coś wspólnego tylko z uczuciami? „Wiara nie rodzi się w pustce, w jakimś pozaświatowym kontakcie człowieka z Bogiem. Ona rodzi się w konkretnym miejscu i czasie – w domu dzieciństwa, w krajobrazach młodości, wśród konkretnych ludzi. Wiara nie jest zespołem poglądów. Ważne jest, w co wierzymy, ale jeszcze ważniejsze, Komu wierzymy” – powiedział Benedykt XVI w 2006 r. w Krakowie. Dla człowieka wierzącego życie jest nie tylko sentymentalną wędrówką, ale także drogą wiary. Oczywiście, uczucia i wspomnienia są bardzo ważne w życiu człowieka, ale w praktykowaniu wiary chodzi także o mocne stąpanie po ziemi i danie prymatu Bogu.

Wiara chrześcijańska to nie są jakieś wrażenia, wspomnienia z dzieciństwa, ale to jest realna więź z Bogiem. Wiara, która w swej istocie jest spotkaniem z Bogiem, domaga się ze strony człowieka całościowego zaangażowania, a zatem obejmuje nasze uczucia, serce, inteligencję, wolę, cielesność, emocje,relacje. Powinna prowadzić do przemiany naszego życia, ale także działań, wyborów i ocen. Benedykt XVI w swoim nauczaniu zwracał uwagę na realizm wiary, która ma też wymiar praktyczny, jest obecna w konkrecie życia. Również papież Franciszek uczy: „Wiele osób doświadcza pustki wokół siebie i w sobie, inni żyją w niepokoju i niepewności z powodu niedostatku i konfliktów. Wszyscy potrzebujemy właściwych odpowiedzi na nasze najbardziej głębokie pytania egzystencjalne. W Chrystusie, i tylko w Nim, można znaleźć prawdziwy pokój i spełnienie każdej ludzkiej tęsknoty. Jezus zna ludzkie serce jak nikt inny. I dlatego tylko On może je uzdrowić, obdarowując go życiem i pociechą”.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Obchody Jubileuszu Dnia Życia Kontemplacyjnego

2025-11-22 09:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Dzień Życia Kontemplacyjnego w łódzkim Karmelu

Dzień Życia Kontemplacyjnego w łódzkim Karmelu

Wspomnienie Ofiarowania Matki Bożej jest obchodzone w Kościele jako Dzień Życia Kontemplacyjnego. W tym roku dzień 21 listopada - jest obchodzony w sposób szczególny jako Jubileusz Życia Kontemplacyjnego, który wpisuje się w kalendarz obchodów Roku Świętego 2025.

Jak zauważa siostra Maria Magdalena od Jezusa Zmartwychwstałego - 21 listopada jest świętem Ofiarowania Matki Bożej. Jest to tradycja związana z tym, że Maryja jako młoda była ofiarowana Bogu na służbę w świątyni. Tego dnia jest obchodzony w Kościele Dzień Życia Kontemplacyjnego, pro orantibus, to znaczy za modlących się. Taki dzień był ustanowiony po to, żeby przypomnieć ludziom, że są w Kościele mniszki, które całe swoje życie poświęcają Bogu w modlitwie, w ofierze, w pokucie, w różnych intencjach. Duch Święty wzbudził bardzo wiele charyzmatów w Kościele i też mniszki żyjące w klasztorach kontemplacyjnych żyją różnymi charyzmatami. Pewnie najbardziej znane to są Wizytki, Klaryski czy Benedyktynki, ale też Karmelitanki Bose. Naszym głównym powołaniem i życie nasze poświęcamy szczególnie modlitwie za kapłanów, za Ojca Świętego, we wszystkich intencjach, które On nosi w sercu. - podkreśla przeorysza łódzkiego Karmelu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję