Reklama

Wiara

ELEMENTARZ BIBLIJNY

Będziesz się bał Pana, Boga swego

„Będziesz się bał Pana, Boga swego” – werset ten jest integralną częścią szerszej teologii Przymierza obecnej w Księdze Powtórzonego Prawa oraz w całym Starym Testamencie, gdzie relacja między Bogiem a Izraelem jest ujęta w kategoriach lojalności, zaufania i przestrzegania Jego prawa.

Niedziela Ogólnopolska 44/2024, str. 20

[ TEMATY ]

wiara

Bóg

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsze czytanie zaczerpnięte z Księgi Powtórzonego Prawa to fragment mowy Mojżesza skierowanej do Izraelitów, w której przekazuje on najistotniejsze elementy religijnej tożsamości Izraela. Zawarte jest w niej także nawiązanie do Dekalogu jako kulminacyjnego momentu przekazu wiary w jednego Boga. Logika Dziesięciu przykazań nie ogranicza się jedynie do suchego przepisu, ale stanowi też zachętę do praktykowania autentycznej miłości Boga. Zwraca na to uwagę dzisiejsze pierwsze czytanie, wskazując na zasadnicze komponenty prawdziwej wiary: bojaźń Bożą, postawę zaufania i posłuszeństwa oraz stanowiącą ich ukoronowanie miłość.

„Będziesz się bał Pana, Boga swego” – mówi Mojżesz do Izraelitów. Ten werset jest kluczowy dla zrozumienia natury relacji Przymierza Boga z Jego ludem, Izraelem. Według narracji Księgi Powtórzonego Prawa, Mojżesz wypowiedział te słowa w ramach swoistej katechezy, przygotowania Izraelitów do wejścia do Ziemi Obiecanej. Bojaźń Boża nie sprowadza się do koncepcji strachu, ale oznacza głęboki szacunek, cześć i podziw dla świętości i autorytetu Boga. Ta bojaźń jest podstawą wiernego życia i często w literaturze biblijnej jest uznawana za źródło mądrości (por. Prz 1, 7). Bojaźń Boża powiązana jest ściśle z przestrzeganiem przez człowieka Bożych nakazów i przykazań. Prawdziwa cześć oddawana Bogu naturalnie prowadzi do posłuszeństwa przykazaniom jako pewnym drogowskazom wiodącym do pełni życia. W kontekście Przymierza Izraela z Bogiem przestrzeganie Jego praw jest oznaką lojalności wobec Niego i miłości do Niego. Sugeruje to, że relacja Izraelitów z Bogiem nie jest jedynie formą pewnej umowy, ale ma swoje korzenie w aktywnej, dynamicznej wierze. Posłuszeństwo przykazaniom Boga jest postrzegane jako zobowiązanie, które obejmuje całą wspólnotę wierzących. Podkreśla to wspólnotowy aspekt wiary. Posłuszeństwo i cześć oddawana Bogu są często powiązane z błogosławieństwami. Wskazuje to na głęboką duchową prawdę: życie zgodne z wolą Boga prowadzi do rozkwitu i rozwoju moralnego, duchowego i egzystencjalnego.

„Będziesz się bał Pana, Boga swego” – werset ten jest integralną częścią szerszej teologii Przymierza obecnej w Księdze Powtórzonego Prawa oraz w całym Starym Testamencie, gdzie relacja między Bogiem a Izraelem jest ujęta w kategoriach lojalności, zaufania i przestrzegania Jego prawa. Służy jako przypomnienie, że Izraelici są wybranym ludem, powołanym do przeżywania wiary w duchu Przymierza jako niepowtarzalnej relacji miłości i odpowiedzialności. Istota biblijnej wiary sprowadza się właśnie do Przymierza, które łączy w sobie jednocześnie konkretne zadanie i wyzwanie oraz obietnicę. Bojaźń Boża nie pozostaje bowiem bez odpowiedzi. Bóg odpowiada hojnie na wierność swojego ludu i obdarza go swoimi dobrodziejstwami. Nie ma tu mowy o jakiejś transakcji, ponieważ spoiwem Przymierza jest relacja miłości między Dawcą a obdarowanym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-10-29 13:49

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Królestwo Boże a królestwo ludzkie

[ TEMATY ]

wiara

Bóg

wili_hybrid-Foter.com-CC-BY-NC

Przez całą historię ludzkości powtarza się „nie­po­ro­zu­mie­nie” dotyczące władzy Boga. Grzech pierwszych rodziców można określić jako próbę budowania własnej szczęśliwości poza władzą Boga. Usiłowanie to stale powtarza się w dziejach człowieka. Symbolicznie oddaje je biblijny opis budowy wieży Babel, która kończy się całkowitym fiaskiem i źródłem nieporozumień. Nas jednak bardziej interesuje świadomość obecności królestwa Bożego wśród ludzi. A ona rozpoczyna się u Izraela po wejściu do Ziemi Obiecanej. Bóg wybierając Izraela, uczynił go królestwem ka­płanów i ludem świętym (por. Wj 19,6). Bóg rządził nim w sposób tajemniczy, przez ludzi, których sam często w spo­sób zupełnie zaskakujący wybierał. Są to ludzie obdarzeni szczególną łaską. Każdy z nich otrzymuje inne, niepowtarzalne zadanie do wypełnienia. Nie można przewidzieć, kto i kiedy zostanie powołany. Taką postacią był Mojżesz, następnie Jozue, a później sędziowie. Żaden z nich nie utworzył dziedzicznej władzy. Gdy zaproponowano to Gedeonowi, odpowiedział: Nie ja będę panował nad wami ani też mój syn: Pan będzie panował nad wami (Sdz 8,23). Dzieła, do jakich Bóg wzywa Izraela, są dla Żydów zaskakujące i prze­kraczają ich ludzkie plany, niepokoją i budzą opór. Izrael, na wzór narodów, wśród których mieszkał, chciał mieć jak one swojego króla, który zapewniłby i Żydom spo­kojne życie, zgodne z ich ludzkimi i ziemskimi wyobrażeniami. Znamienny jest dialog, jaki wywiązał się, gdy Izra­elici przyszli z takim żądaniem do ostatniego sędziego, Samuela:
CZYTAJ DALEJ

Św. Leon Wielki

[ TEMATY ]

Św. Leon Wielki

wikipedia.org

Św. Leon Wielki, papież i doktor Kościoła

Św. Leon Wielki, papież i doktor Kościoła
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś do artystów: Piotr jest w Kościele narzędziem jedności!

2025-11-10 10:35

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Wernisaż: Różnica — wystawa o bezdomności powszechnej o. Jacka Hajnosa OP

Wernisaż: Różnica — wystawa o bezdomności powszechnej o. Jacka Hajnosa OP

- Wszystko ma swój czas i jest wyznaczona godzina na wszystkie sprawy pod niebem (Koh 3,1) to hasło tegorocznych Jesiennych Spotkań z Kulturą organizowanych w dniach 2 listopada 2025 r. — 16 listopada 2025 r. przez Europejskie Centrum Kultury LOGOS działające przy Kościele Środowisk Twórczych w Łodzi.

W święto Poświęcenia Bazyliki na Lateranie, w łódzkim kościele artystów Mszy świętej przewodniczył i homilię wygłosił kardynał Grzegorz Ryś. Jak zauważył we wstępie do liturgii ks. prał. Waldemar Sondka - przezywamy czas jesiennych spotkań z kulturą, którym patronuje ksiądz kardynał Grzegorz Ryś. Cieszymy się z obecności księdza kardynała wśród nas. Dziś modlimy się za twórców i artystów, aby swoją twórczością przybliżali innym Pana Boga. Sztuka bowiem jest wspaniałym narzędziem ewangelizacji, o czym przypominamy w tej świątyni. - podkreslił rektor kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję