Reklama

Kultura

Naczynia z czasów Wieczernika i nie tylko

Kto zajrzy do Muzeum Diecezjalnego w Kielcach – nie pożałuje.

Niedziela Ogólnopolska 29/2022, str. 54

[ TEMATY ]

muzeum

TD.

Madonna z Dzieciątkiem Jezus w girlandzie kwiatów Jana Brueghela Starszego

Madonna z Dzieciątkiem Jezus w girlandzie kwiatów Jana Brueghela Starszego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szklane i gliniane naczynia z czasów Chrystusa, które mogły się znaleźć na Ostatniej Wieczerzy, i prześliczny, na co dzień niedostępny obraz Madonna z Dzieciątkiem Jezus w girlandzie kwiatów Jana Brueghela Starszego to prawdziwe perły wystawy Ars Eucharistica. Sztuka w służbie Eucharystii.

Co łączy obraz znakomitego artysty z przedmiotami z czasów pierwszych chrześcijan? – Idea odkupienia przez mękę i śmierć Chrystusa – mówi ks. dr Paweł Tkaczyk, dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Kielcach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wystawa stanowi artystyczne dopełnienie zakończonego w czerwcu III Kongresu Eucharystycznego Diecezji Kieleckiej, a tym samym większą niż zazwyczaj koncentrację Kościoła kieleckiego wokół tajemnicy Eucharystii, co nie oznacza, że wciąż nie jest ona godna uwagi. Walor religijny ekspozycji łączy się z artystycznym przekazem prezentowanych eksponatów.

Z epoki Chrystusa

Opowieść o wielkiej tajemnicy wiary chrześcijańskiej rozpoczynają eksponaty z epoki Chrystusa, udostępnione dzięki współpracy kieleckiego muzeum diecezjalnego z warszawską galerią Prima Porta.

Doskonale zachowany hełm rzymskiego legionisty – rzadkość w zbiorach muzealnych i hasta – włócznia, analogiczna do tej, którą przebito bok Jezusa, sprzęty wymienione w Biblii w kontekście ukrzyżowania, jak np. rzymskie kości do gry czy gwoździe, przemawiają do wyobraźni i przenoszą w godzinę Męki.

Reklama

W klimat Ostatniej Wieczerzy przenoszą z kolei przedmioty, których używano w czasie spożywania posiłków, np. terakotowy talerz, kubki do picia wina, szklany puchar, lampki oliwne. Robią one duże wrażenie w zestawieniu z dziełami sztuki współczesnej, takimi jak np. niewielka drewniana rzeźba przedstawiającą Ostatnią Wieczerzę, która należała do bp. Czesława Kaczmarka.

Ciekawym eksponatem jest krzyż procesyjny z czasów Cesarstwa Bizantyjskiego; sacrum Eucharystii przywołuje monstrancja z Węgleszyna, są i hafty winnego grona na ornatach z różnych epok, a wśród nich – ornat gotycki z XVI wieku.

Wyjątkowa okazja

To dzieło, wokół którego koncentruje się muzealna opowieść o Eucharystii: pełen symboliki XVII-wieczny obraz Jana Brueghela Starszego (1568 – 1625) Madonna z Dzieciątkiem Jezus w girlandzie kwiatów. Na co dzień obraz nie jest dostępny dla zwiedzających, ponieważ przechowywany jest w klauzurowym klasztorze Sióstr Norbertanek w Imbramowicach, więc to jedyna okazja, aby go zobaczyć.

Wiodącym przesłaniem prezentowanego obrazu jest odkupienie przez mękę i śmierć Chrystusa. W centrum kompozycji znajduje się Madonna, która wręcza podtrzymywanemu przez siebie Dzieciątku kiść winnego grona – symbol ofiary i zbawczej męki Zbawiciela. Kompozycje Brueghela Starszego, który malował na dworach królów i książąt, a dzięki malarskiej finezji zwany był Aksamitnym, cechują bogactwo symboliki i szczegółów, wytworny styl i świeżość kolorytu.

Kielecką wystawę wzbogacają dzieła wypożyczone z imbramowickiego klasztoru, jak np. Chrystus w Emaus (naśladownictwo Caravaggia, Włochy, I poł. XVII wieku) czy oryginalna zasłona na monstrancję.

Ekspozycję uzupełniają dzieła współczesnych polskich artystów, którzy wiarę w żywą obecność Chrystusa w sakramencie Eucharystii wyrażają swoją twórczością malarską. Prace tych artystów wypożyczone zostały z miechowskiego Biura Wystaw Artystycznych „U Jaksy”.

Wystawę można oglądać do końca października.

2022-07-12 12:47

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Barbarzyńcy w muzeum

Każde szanujące się państwo prowadzi politykę historyczną. Służy ona kształtowaniu tożsamości narodowej i społecznej oraz pomaga utrwalić międzypokoleniowy kod kulturowy, który jest niepowtarzalnym zjawiskiem wyróżniającym dane państwo i naród.

Narzędziami kształtowania tej polityki są muzea, wystawy, spektakle teatralne, kinematografia, kanony lektur, miejsca pamięci. Taką politykę prowadzą od dziesięcioleci USA, Wielka Brytania, Izrael i nikogo nie dziwi, że czynią to w taki sposób, aby przede wszystkim zadbać o własną wspólnotę i kształtować dobrze pojętą dumę narodową.
CZYTAJ DALEJ

Papież spotkał się z aktorem Robertem De Niro

2025-11-07 17:46

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Robert De Niro

PAP/VATICAN MEDIA HANDOUT

Robert De Niro na audiencji u papieża.

Robert De Niro na audiencji u papieża.

Papież Leon XIV spotkał się w Watykanie ze słynnym amerykańskim aktorem Robertem De Niro. Przyleciał on do Rzymu na 48 godzin, aby z rąk burmistrza Wiecznego Miasta Roberto Gualteriego odebrać najwyższe wyróżnienie przyznawane przez władze stolicy Włoch - Lupa Capitolina (Wilczycę Kapitolińską).

Krótkie spotkanie Leona XIV z 82-letnim zdobywcą dwóch Oscarów za role w filmach „Ojciec chrzestny II” (1974) i „Wściekły Byk” (1980) ograniczyło się do uśmiechów, wymiany uprzejmości po angielsku, wspólnej fotografii i różańca, podarowanego przez papieża.
CZYTAJ DALEJ

Kolejna rocznica przekazania rzymskiego Domu Polskiego Janowi Pawłowi II

2025-11-08 09:24

Włodzimierz Rędzioch

W roku 1981 mieszkałem w Domu Polskim przy via Cassia, byłem tam również w listopadzie, kiedy Polonia oficjalnie przekazywała Dom Janowi Pawłowi II.

Uroczystości trwały trzy dni i stały się wielkim zgromadzeniem i świętem Polonii oraz przyjaciół Polski. 6 listopada prymas Glemp odprawił Mszę św. na Monte Cassino a wieczorem w rzymskim hotelu „Ergife” miała miejsce akademia, podczas której przemówili: kard. Rubin, o. Przydatek (przypomniał historię Domu) oraz prof. Grygiel (wygłosił wywiad zatytułowany „Naród i kultura”).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję