Po Twoich śladach to tytuł singla zapowiadającego debiutancką płytę Marty Madejskiej o tym samym tytule. Nad tym projektem pracujemy już od roku, a premierę planujemy wiosną 2021 r.
Materiał na płytę to kilkanaście utworów napisanych przez Martę. Czasem powstały z chwilowych natchnień, czasem były trwającym poszukiwaniem tej jednej, najlepszej melodii. W tej muzyce mieści się wszystko to, co od lat inspiruje jej wyobraźnię, ale opowiedziane na swój sposób. Słowa, które zawsze mają nadrzędną rolę, są modlitwą serca. Opowiadają o wielu własnych przeżyciach, prowadzą do uwielbienia Boga. Czasem niejednoznaczne, dające przestrzeń na własne zrozumienie przez każdego słuchacza. Czasem silne w prostocie i oszczędne. Ulubionym cytatem Marty jest fragment z Listu do Tesaloniczan: „Zawsze się radujcie, nieustannie się módlcie! W każdym położeniu dziękujcie!” (1 Tes 5, 16-18a). Te trzy prawdy, w różnych postaciach, odnajdziemy w jej każdej piosence.
Marta Madejska
Reklama
Częstochowianka, z wykształcenia anglistka, na co dzień nauczyciel tego języka w Zespole Szkół Muzycznych w Częstochowie. Absolwentka Podyplomowego Studium Emisji Głosu na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Przez 3 lata uczestniczyła w sesjach Centrum Szkolenia Muzyków i Liderów Uwielbienia w zakresie emisji głosu, pisania tekstów, kompozycji i harmonii. Od wielu lat zaangażowana w rozmaite projekty muzyczne – lokalne i ogólnopolskie. Obecnie związana z zespołem uwielbieniowym 77FM oraz projektem Pieśń nad Pieśniami. Napisana wspólnie z mężem Darkiem piosenka Młode serca wygrała ogólnopolski konkurs na piosenkę roku 2018/2019 Ruchu Światło-Życie. Niezwykła łagodność i dźwięczność barwy głosu Marty jest doskonałym nośnikiem melodii, słów i emocji.
Do udziału w projekcie zaprosiliśmy znanych muzyków – naszych przyjaciół i znajomych. Ten wybór nie był przypadkowy, a praca nad przygotowaniem singla potwierdziła jedynie, że ich udział jest najlepszym wyborem. Michał Trąbski, dzięki któremu w dużej części marzenie o płycie zaczęło stawać się realne, to basista, aranżer i producent, który wnosi do utworów nową jakość. Wyszukane brzmienia sprawiają, że całość brzmi nowocześnie, ale nie jest pozbawiona smaku i klimatu. Współaranżerem jest Daniel Pomorski, w tym projekcie grający na instrumentach klawiszowych, człowiek wielu talentów. Czuwa nad harmonią i muzyczną poprawnością całości. Darek Bafeltowski to doskonale znany gitarzysta, którego niesamowite wyczucie dodaje utworom klimatu i siły płynącej z prostoty. Filip Filipski, perkusista, którego ogromną zaletą jest nie tylko precyzja i moc, ale także ciągłe poszukiwanie lepszego brzmienia. Wreszcie Marta Madejska, której głos łączy wszystkie te elementy w jedną brzmiącą całość.
Singiel i teledysk Po Twoich śladach
Praca nad przygotowaniem materiału, zwłaszcza singla, to wspaniały czas, który już teraz cudownie wspominamy. Co chwilę czujemy, że stajemy wobec nowego wyzwania, ale wspaniali ludzie, którzy nas otaczają – rodzina, przyjaciele i znajomi – zawsze dodają sił. Materiał na płytę – nie tylko ten muzyczny – przygotowujemy od kilku miesięcy. Za nami sesja zdjęciowa autorstwa Eli Bednarek oraz nagrania teledysku z Vimaro Markiem Suszalskim.
Z radością przyjęliśmy informację, że Konferencja Episkopatu Polski na 377. Zebraniu Plenarnym w Lublinie przyjęła nową „Instrukcję o muzyce kościelnej”. Poprzedni tego typu dokument został wydany w 1979 r. Wiele od tamtego czasu się zmieniło. Rozwój nowoczesnej technologii, mediów, gwałtowne zmiany w kulturze polskiej, która po 1989 r. otwarła się na wpływy Europy Zachodniej, powstanie nowych ruchów i wspólnot w Kościele, nowa twórczość muzyczna – to tylko niektóre ważniejsze czynniki wywołujące także widoczne zmiany w liturgii świętej i ściśle związanej z nią muzyce liturgicznej. W przeżywanie liturgii, która zawsze pozostaje niezmiennym działaniem Chrystusa, zaangażowany jest także człowiek, który podlega zmianom i rozwojowi. Czynnik ludzki nigdy nie jest doskonały i wolny od błędów, stąd Kościół publikując instrukcje o różnej tematyce, pokazuje dobre i mądre perspektywy, a zarazem stara się korygować to, co jest niewłaściwe. Taki charakter posiada wspomniana „Instrukcja o muzyce kościelnej”. Pewną nowością w jej treści jest zagadnienie liturgii transmitowanej przez media (rozdz. VII) oraz dołączenie kwestii koncertów w kościołach (co od 30 lat szczegółowo reguluje „Instrukcja o koncertach w kościołach” wydana przez Kongregację Kultu Bożego). Instrukcja dość szczegółowo omawia m.in. funkcje muzyczne w liturgii, muzykę w poszczególnych częściach Mszy św. czy problem używania instrumentów muzycznych w liturgii. Zwraca uwagę m.in. na to, by psalm responsoryjny był wykonywany zawsze z ambony przez jedną osobę (p. 19b). Nie należy proklamować słowa Bożego z chóru. Psalm responsoryjny jest bowiem integralną częścią liturgii słowa. Nie wolno też psalmu wykonywać wielogłosowo. Warto zwrócić uwagę na tzw. jedność formy w przypadku prefacji. Dialog, prefacja i Sanctus to jeden „utwór”, stąd może być albo w całości śpiewany, albo w całości recytowany (p. 20b). Biskupi polscy przestrzegają, by nie rozdzielać tych części, śpiewając dialog, a recytując prefację. Podobnie ma się rzecz z modlitwą „Ojcze nasz”, która stanowi jedną formę wraz ze wstępem i embolizmem (p. 20g). Jeśli chodzi o instrumentarium, dopuszczone do użytku w liturgii są, obok organów, te instrumenty, które odpowiadają godności miejsca, nie są zbyt hałaśliwe i nie kojarzą się z muzyką rozrywkową, świecką (por. 37bc). Wyklucza się np. gitarę elektryczną, perkusję, fortepian czy syntezator. Koniecznie trzeba też pamiętać, że liturgia nie jest miejscem dowolnej twórczości poszczególnych wspólnot czy osób duchownych. Jest własnością i niezwykłym skarbem całego Kościoła. Dlatego trzeba respektować obowiązujące przepisy. Nie wolno np. wykonywać pieśni, które nie posiadają aprobaty kompetentnej władzy kościelnej (p. 41). Wykluczone są także piosenki religijne, zwłaszcza te o treści banalnej czy infantylnej oraz w warstwie muzycznej upodobnione do muzyki rozrywkowej. Świętość jest swego rodzaju „innością”, stąd też muzyka liturgiczna (sacrum) musi różnić się od tej, którą wykonujemy czy słuchamy w życiu świeckim (profanum). W czasie liturgii nie wolno odtwarzać muzyki ani używać tzw. automatycznych organistów. W liturgii muzyka musi być żywa.
Świętowanie Bożego Narodzenia jest przedmiotem niepokoju zarówno socjologów, teologów i duszpasterzy – uważa ks. prof. dr hab. Marek Chmielewski, kierownik Katedry Duchowości Systematycznej i Praktycznej w Instytucie Nauk Teologicznych na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Jako uzasadnienie, przywołuje artykuł Jonathana Raucha z czasopisma „The Atlantic”, w którym pojawia się termin „apateizm”. - To mieszanka apatii, ateizmu, czegoś, co przypomina znużenie, zmęczenie i zniechęcenie do rzeczywistości. Taka postawa przejawia się nie tylko w chrześcijaństwie, ale też w wielu innych religiach. Zachowane zostają pewne elementy tradycji, ale z wyeliminowaniem zasadniczych treści – wyjaśnia teolog.
Na zdjęciu od lewej: ks. prof. Ryszard Czekalski, Grzegorz Pietruczuk, Włodzimierz Piątkowski
Ks. prof. dr hab. Ryszard Czekalski, rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, spotkał się dziś z burmistrzem Dzielnicy Bielany Grzegorzem Pietruczukiem. Podczas spotkania podpisano protokół zdawczo-odbiorczy, finalizując przekazanie uczelni blisko hektara terenów położonych w rejonie ul. Żubrowej.
To ważny krok, wieńczący ponad dwudziestoletnie starania o pozyskanie tych działek, prowadzone z myślą o dalszym rozwoju kampusu przy ul. Wóycickiego oraz stworzeniu nowoczesnego miasteczka uniwersyteckiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.