Reklama

Niedziela Wrocławska

Czwarte obrady plenum synodu

– Jezus pyta każdego z nas: czy znajdę w tobie wiarę? – uwrażliwia abp Józef Kupny.

2025-11-15 16:01

Magdalena Lewandowska

Po Eucharystii członkowie plenum synodu zebrali się w auli PWT, by obradować i głosować nad tematem formacji w naszej diecezji.

Po Eucharystii członkowie plenum synodu zebrali się w auli PWT, by obradować i głosować nad tematem formacji w naszej diecezji.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już po raz czwarty obradowali członkowie plenum II Synodu Archidiecezji Wrocławskiej – kapłani, świeccy i osoby konsekrowane. Tym razem tematem była formacja i priorytety z nią związane w naszej diecezji.

Reklama

Wcześniej modlili się wspólnie podczas Eucharystii w katedrze wrocławskiej, której przewodniczył abp Józef Kupny. – Pytanie, które od dwóch tysięcy lat rozbrzmiewa w sercu człowieka, brzmi: czy Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie? To nie jest pytanie o innych. To nie jest pytanie o przyszłe pokolenia, świat czy wielkie struktury. To nie jest pytanie o statystyki Kościoła, liczby, sondaże religijności. To pytanie Jezus kieruje do każdego z nas osobiście – mówił w homilii metropolita wrocławski. Podkreślał, że wiara nie jest deklaracją czy tradycją zapisaną w akcie urodzenia. Wiara to relacja, zaufanie, które sprawia że człowiek wraca do Boga nawet wtedy, gdy wszystko wokół mówi mu, że nie warto. Wiara to wołanie do Boga, choć czasem wydaje się, że Bóg milczy. Nie jest ona czymś automatycznym, jest jak ogień, który gaśnie, gdy się go nie podsyca. – Wielu utraciło wiarę, bo nie dbało, nie pielęgnowało tego skarbu w swoim sercu. A gasimy wiarę, gdy modlitwę odkładamy na później, kiedy Eucharystię spychamy „gdy będzie czas”, kiedy Pismo Święte leży zakurzone na półce, gdy sumienie zagłuszamy kompromisem, a miłość zamieniamy w obojętność - przestrzegał arcybiskup, dodając, że wiary nie zabija wielki grzech: – Wiarę zabija powolne obojętnienie. A wiara jest wyborem, codziennym tak modlitwie, codziennym tak Słowu Bożemu, codziennym tak przebaczeniu, tak Eucharystii, tak zaufaniu, które czasem boli. Jezus mówi: czy wytrwasz przy mnie, gdy świat będzie podpowiadał ci łatwiejsze drogi? Żyjemy w czasach, gdy Królestwo Boże nie jest odrzucane siłą, ale zagłuszane nadmiarem informacji, ciągłym zabieganiem, pośpiechem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Świat mówi: uwierz sobie, uwierz w siebie, a nie w Boga. A Jezus wciąż zadaje nam to pytanie: czy znajdę w tobie wiarę, gdy przyjdę dzisiaj, nie na końcu świata, ale teraz. To pytanie powinno trafić do naszego serca – czy Jezus znajdzie we mnie odrobinę nadziei, które się nie poddała? Czy znajdzie modlitwę, która wraca, choć rozprasza się po trzech minutach? Czy znajdzie serce, które walczy o dobro, nawet jeśli nie raz przegrywa? Czy znajdzie miłość, która przebacza, choć boli? – uwrażliwiał abp Józef Kupny.

– Właśnie w duchu wiary i wierności Bogu podejmujemy dzisiaj trud rozeznawania i głosowania nad kolejnymi dokumentami synodu archidiecezjalnego. To rozeznawanie w Duchu Świętym trwa od początku synodu, taką przyjęliśmy metodę, o to się staraliśmy. Jesteśmy też po pierwszych głosowaniach nad wypracowanymi wcześniej dokumentami – mamy więc już doświadczenie dynamiki prac synodu. Rodzi się jednak pytanie, jak rozumieć różnice zdań, jak przyjąć decyzje uczestników głosowania, kiedy nie są one zgodne z moimi przekonaniami – zastanawiał się metropolita wrocławski. Jako wskazówkę podał konflikt między Piotrem i Pawłem zapisany na kartach Pisma Świętego. Przypomniał, że chrześcijaństwo rodziło się w ramach judaizmu. Sytuacja zaczęła się komplikować, kiedy do wspólnoty dołączali poganie: czy oni musieli stać się najpierw Żydami, żeby zostać prawdziwymi chrześcijanami? To pytanie stało się osią konfliktu między św. Piotrem a św. Pawłem. – Chodziło o samą istotę Ewangelii: czy zbawienie jest darmową łaską dla wszystkich, czy trzeba spełnić przepisy prawa? Apostołowie zebrali się w Jerozolimie, by rozstrzygnąć spór. To wydarzenie nazywane jest Synodem Jerozolimskim, opisanym w Dziejach Apostolskich. Spór został rozwiązany w duchu jedności, a po zakończeniu Synodu Jerozolimskiego nie ma śladu trwałego rozłamu między Piotrem a Pawłem. Tradycja pokazuje ich jako braci w wierze, którzy choć różnili się w podejściu do tego problemu, służyli temu samemu Panu. To symbol jedności w różnorodności. To lekcja dla Kościoła każdego czasu. To lekcja dla nas – wskazywał abp Kupny i dodawał: – Kościół dojrzewa przez dialog i napięcie. Różnice nie są zagrożeniem, jeśli szukamy prawdy w Duchu Świętym. Prawda i miłość muszą iść razem.

Oceń: +3 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Stanowisko KEP odnośnie do godności osobowej i prawa do chrztu dzieci poczętych metodą in vitro

2025-11-20 10:23

[ TEMATY ]

chrzest

in vitro

Adobe Stock

Każde dziecko poczęte w jakikolwiek sposób jest obdarowane godnością osobową i w całej pełni jest podmiotem prawa naturalnego oraz praw cywilnych i kościelnych – czytamy w Stanowisku Zespołu Ekspertów KEP ds. Bioetycznych odnośnie do godności osobowej i prawa do chrztu dzieci poczętych metodą in vitro.

W przestrzeni publicznej coraz częściej pojawiają się pytania o udzielanie sakramentu chrztu świętego dzieciom poczętym i urodzonym metodą zapłodnienia pozaustrojowego (in vitro). Zespół Ekspertów KEP ds. Bioetycznych publikuje stanowisko w tej sprawie, przypominając nauczanie Kościoła katolickiego o niezbywalnej godności osoby ludzkiej od jej poczęcia, o niemoralności procedury in vitro oraz wyjaśniając problematykę związaną z posługą sakramentalną wobec tych dzieci.
CZYTAJ DALEJ

Ofiarowanie Najświętszej Maryi Panny

[ TEMATY ]

wspomnienia

Wikimedia Commons

Prezentacja Marii w świątyni obraz Tycjana. By Titian [Public domain], via Wikimedia Commons

Prezentacja Marii w świątyni obraz Tycjana. By Titian [Public domain], via Wikimedia Commons

21 listopada w tradycji katolickiej przypada święto, na temat którego większość wiernych nie wie zbyt wiele. Inne święta i uroczystości związane z Matką Bożą są nawet przeciętnie zorientowanym dość dobrze znane – przeważnie wiemy bowiem, czym było Nawiedzenie Najświętszej Maryi Panny, Jej Wniebowzięcie, Niepokalane Poczęcie czy Zwiastowanie Pańskie, ale gdy słyszymy o ofiarowaniu, niejeden spośród wiernych ma problem ze zdefiniowaniem istoty tego święta. Przypomnijmy więc czym ono jest.

Zgodnie ze starotestamentowym zwyczajem Żydzi, zanim ich dziecko ukończyło piąty rok życia, zabierali swe dziecko do jerozolimskiej świątyni i oddawali kapłanowi, by ofiarował je Panu. Był to rytuał podobny w swej ziemskiej wymowie do ustawionego oczywiście później – już wśród chrześcijan – chrztu. Podobnie jak to przez wieki w późniejszej tradycji katolickiej, tak i wśród żydów niektóre matki, w związku ze szczególnymi dla siebie wydarzeniami, niektóre spośród swoich dzieci decydowały się, tuż po urodzeniu, oddać na służbę Bogu. To także odbywało się podczas obrzędu ofiarowania.
CZYTAJ DALEJ

Kolejne ataki osadników na Zachodnim Brzegu

2025-11-21 17:01

[ TEMATY ]

Zachodni Brzeg

ataki na chrześcijan

@Vatican Media

Palestyna

Palestyna

Nie ustaje przemoc w ostatniej palestyńskiej wiosce zamieszkanej całkowicie przez chrześcijan. „Te akty wandalizmu i przemocy są nie do przyjęcia i wymagają stanowczego potępienia” – podkreśla proboszcz parafii w Taybeh, o. Bashar Fawadleh.

Zniszczone budynki i samochody, podpalenia, szkody w uprawach: przemoc i ataki izraelskich osadników w Palestynie nie ustają. Nie ma już spokoju nawet w Taybeh, niewielkiej wiosce oddalonej o kilka kilometrów na północ od Jerozolimy i na wschód od Ramallah, znanej jako ostatnia palestyńska miejscowość zamieszkana w całości przez chrześcijan. „W ostatnich dniach doświadczyliśmy nowych ataków ze strony osadników” – wyjaśnia mediom watykańskim o. Bashar Fawadleh, pochodzący z Aboud, kolejnej małej wioski w okolicach Ramallah, od 2021 r. proboszcz parafii w Taybeh. W wiosce, liczącej niewiele ponad tysiąc mieszkańców, są aż trzy kościoły: prawosławny, melchicki i obrządku łacińskiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję