W dniu 20 lipca bp Jan Wątroba dokona uroczystego ingresu do katedry rzeszowskiej. Dzień wcześniej 19 lipca odbędzie się procedura objęcia urzędu biskupa diecezjalnego.
Procedura powierzenia urzędu biskupa diecezjalnego jest dość skomplikowana, niemniej można wyróżnić trzy zasadnicze jej elementy: wskazanie kandydata, powierzenie urzędu oraz objęcie urzędu. Ten ostatni etap dokonuje biskup nominat wobec Kolegium Konsultorów, i polega na przedstawieniu pisma papieskiego o powierzonym urzędzie biskupa diecezjalnego. Kanclerz Kurii diecezjalnej zobowiązany jest sporządzić z tej czynności stosowny protokół i przekazać niezwłocznie do Stolicy Apostolskiej. Od tego momentu mianowany biskup otrzymuje pełną władzę w diecezji i wszelkie obowiązki z tym związane.
Z aktem objęcia urzędu biskupa diecezjalnego połączony jest uroczysty ingres do katedry. Ingres (łac. ingressus - wejście, wkroczenie) - uroczysty wjazd, uroczyste objęcie katedry, które jest symbolicznym i publicznym znakiem objęcia urzędu biskupa diecezjalnego. Uroczystość ta w odróżnieniu od objęcia urzędu ma charakter publiczny. Rozpoczyna go uroczysta procesja do kościoła katedralnego, gdzie w drzwiach katedry biskup symbolicznie otrzymuje klucze do katedry. Po rozpoczęciu Mszy św. nuncjusz apostolski lub jego delegat publicznie odczytuje pismo apostolskie powierzające urząd i następnie przekazuje je biskupowi. Znakiem objęcia władzy rządzenia jest otrzymanie pastorału od nuncjusza apostolskiego, który symbolizuje jedność władzy z następcą św. Piotra. Kolejnym znakiem jest objęcie katedry, czyli krzesła, skąd biskup przewodniczy liturgii w kościele katedralnym - znak władzy nauczania. Dopełnieniem tych znaków jest homagium złożone przez przedstawicieli różnych stanów Kościoła diecezjalnego. Jest to znak okazania posłuszeństwa następcy Apostołów w diecezji.
W zbiorach Muzeum Diecezjalnego zachowały się dwa oryginalne kartony – projekty do polichromii namalowanej w korpusie nawowym sandomierskiej katedry.
Na obu jest narysowana siatka służąca do przenoszenia obrazu na ścianę. Projekty zostały odwzorowane w katedrze na ścianach nawy północnej. Pierwszy z nich należy do programu dekoracji malarskiej ukazującej stygmatyzację św. Franciszka z Asyżu. Przedstawia Chrystusa, który ukazał się jako serafin okryty sześcioma skrzydłami i przybity do krzyża. Św. Franciszek doświadczył tego nadprzyrodzonego spotkania w 1224 r. podczas modlitwy na górze La Verna. Dar przekazania stygmatów obrazuje wiązka promieni biegnąca z ran Chrystusa, trafiająca w dłonie, stopy i bok świętego.
Pierwsi misjonarze przybyli do Wietnamu w XVI wieku. Przez kolejne trzy stulecia chrześcijanie byli prześladowani za swoją wiarę. Wielu z nich poniosło śmierć męczeńską, zwłaszcza podczas panowania cesarza Minh Manga w latach 1820-40. Andrzej Dung-Lac, który reprezentuje wietnamskich męczenników, urodził się jako Dung An Tran około 1795 r. w biednej pogańskiej rodzinie na północy Wietnamu. W wieku 12 lat wraz z rodzicami, którzy poszukiwali pracy, przeniósł się do Hanoi. Tam spotkał katechetę, który zapewnił mu jedzenie i schronienie. Przez trzy lata uczył się od niego chrześcijańskiej wiary. Wkrótce przyjął chrzest i imię Andrzej. Nauczywszy się chińskiego i łaciny, sam został katechetą. Został wysłany także na studia teologiczne. 15 marca 1823 r. przyjął święcenia kapłańskie. Jako kapłan w parafii Ke-Dam nieustannie głosił słowo Boże. W 1835 r. został aresztowany po raz pierwszy. Dzięki pieniądzom zebranym przez jego parafian został uwolniony. Żeby uniknąć prześladowań, zmienił swoje imię na Andrzej Lac i przeniósł się do innej prefektury, by tam kontynuować swą pracę misyjną. 10 listopada 1839 r. ponownie go aresztowano, tym razem wspólnie z innym kapłanem Piotrem Thi. Obaj zostali zwolnieni z aresztu po wpłaceniu odpowiedniej kwoty. Po raz trzeci aresztowano ich po zaledwie kilkunastu dniach; trafili do Hanoi.Tam przeszli okrutne tortury. Obaj zostali ścięci mieczem 21 grudnia 1839 r.
Oprac. na podstawie: www.brewiarz.pl
Kościół katolicki z zadowoleniem przyjmuje wynik referendum, w którym Słoweńcy odrzucili legalizację eutanazji w formie wspomaganego samobójstwa. W niedzielnym referendum około 53 procent obywateli głosowało przeciwko ustawie przyjętej w lipcu przez parlament w Lublanie. „Cieszymy się, że zwyciężyła świadomość, iż każde ludzkie życie jest cenne i nienaruszalne, i że musimy je chronić jako najwyższą wartość, bez względu na okoliczności" - nie kryje zadowolenia biskup Novo Mesto, Andrej Saje, przewodniczący Konferencji Episkopatu Słowenii.
W referendum przeprowadzonym 23 listopada większość obywateli zagłosowała przeciw ustawie o wspomaganym samobójstwie. „Nie" uzyskało 53,44 proc., „tak" - 46,56 proc., a frekwencja wyniosła niespełna 41 proc.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.